Praca opiekunki to zajęcie wyjątkowo odpowiedzialne i wymagające. Trudno więc sobie wyobrazić, by można było na tym stanowisku zatrudnić niewłaściwą osobę- bez doświadczenia, kwalifikacji czy empatii. Dlatego gdy posiadamy w rodzinie osobę starszą, którą trzeba się zaopiekować, nie powinniśmy jej powierzać przypadkowej osobie.
Najlepszym sposobem na znalezienie odpowiedniej opiekunki jest bez wątpienia kontakt z agencją opiekunek. Agencja posiada wśród swoich pracowników opiekunki, które są sprawdzone, posiadają referencje, są polecane. Jedynie taka osoba, wiarygodna, powinna mieć szanse być przez nas zatrudniona. Agencja opiekunek jest więc najwłaściwszym miejscem do szukania opiekunki dla swojego bliskiego seniora.
[lwptoc]
Praca jako opiekun osoby starszej- jakie kwalifikacje trzeba posiadać?
Ktoś, kto ma się niemal całą dobę zajmować naszym bliskim seniorem, nie może być osobą „z ulicy”, przypadkową i niedoświadczoną. Zwłaszcza w sytuacji, gdy nasz bliski senior jest obłożnie chory i niedołężny. Kandydatka na opiekunkę osoby starszej posiadać powinna więc szereg kwalifikacji- nie tylko tych na papierze, formalnych, ale także osobowościowych.
Jeżeli potrzebujemy jako opiekunki osoby, która będzie jedynie robiła zakupy, coś ugotuje i posprząta, potowarzyszy seniorowi przy czytaniu itp, można się zastanowić nad osobą bez większego doświadczenia, początkującą. Jeżeli jednak posiadamy osobę bliską, wymagającą pomocy podczas mycia, zmiany środków higienicznych, podawania leków itp. należy zatrudnić kogoś z kwalifikacjami, po kursach, szkoleniach.
Bardzo dobrze jest, gdy taka osoba posiada nawet wykształcenie pielęgniarskie lub rehabilitacyjne. Opiekunka, która ma kwalifikacje pielęgniarki podłączy kroplówkę czy zrobi zastrzyk zawsze wtedy, gdy podopieczny tego potrzebuje. Jest to znaczne ułatwienie, które sprawia, iż do takich działań nie musimy doraźnie szukać kogoś innego.
Ale kwalifikacje formalne, referencje i znajomość języka to nie wszystko. Opiekunka osoby starszej musi przede wszystkim posiadać predyspozycje osobowościowe do wykonywania tego zawodu. Opiekunka musi być osobą cierpliwą, empatyczną, ciepłą, ale asertywną, uprzejmą, odpowiedzialną, uczciwą, pracowitą i przede wszystkim- musi lubić ludzi. Na tym stanowisku nie sprawdzi się nikt, kto nie lubi pracować z drugim człowiekiem.
Jak wygląda rekrutacja na opiekuna osób starszych?
Decydując się na zatrudnienie opiekunki z agencji opiekunek, mamy pewność, iż jest to osoba wiarygodna i sprawdzona. Dlaczego? Gdyż na pewno przeszła ona cały proces wymagającej i weryfikującej jej przygotowanie do pracy rekrutacji.
Początkowo kandydatka na opiekunkę wysyła do agencji swoje CV oraz list motywacyjny, które są wstępnie weryfikowane. Sprawdzane jest czy kandydatka posiada umiejętności językowe oraz doświadczenie w pracy opiekunki. Jeżeli spełnia ona wymogi formalne podane w ogłoszeniu o pracę, zapraszana jest na rozmowę kwalifikacyjną.
Podczas rozmowy są sprawdzane jej umiejętności posługiwania się językiem obcym oraz jej oczekiwania dotyczące zlecenia pracy. Kandydatka na opiekunkę bez znajomości języka ma tutaj znacznie gorzej, powinna przed wyjazdem postarać się o nabycie umiejętności językowych. Kandydat jest sprawdzany pod kątem posiadanych referencji z poprzednich swoich zleceń, pytany o dyspozycyjność.
Kurs dla opiekunka osób starszych
Osoby, wiążące swoją karierę z opieką nad osobami starszymi bardzo chętnie podejmują się kursu opiekuna osoby starszej. Kurs nadaje kursantowi kwalifikacje zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 07.08.2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania oparta na Międzynarodowym Standardzie ISCO.
Osoba, która ukończy kurs ma prawo do podjęcia legalnej pracy, nie tylko w Polsce, w takich placówkach jak szpitale, hospicja, domy opieki, placówki opieki paliatywnej oraz u prywatnych pracodawców. Kurs uprawnia do legalnej pracy w Polsce, ale także za granicą.
Dodaj komentarz